3. Neprilike s kovčegom kojeg nema

Uđimo u pokusnu dvoranu!

Kraj prozora su stolice i limene pepeljare; u kutu je klavir iz kojeg više ni jednom majstoru ne bi uspjelo izvući dva čista tona, ali se zato po njegovoj klavijaturi može sasvim mirno lupati bez straha da će itko prigovoriti; uza zidove su stalci za note naslagani kao cjepanice; jedan bubanj i nekoliko vješalica. Mutno osvjetljenje, ustajao miris plijesni, prašine, starih stvari.

Proba je u toku. Na sredini prostorije čudno razmješteni stolci, uredske vješalice, po koji stalak: to su “vrata”, “prozori”, “hodnik”, “bojno polje” ili “pročelje katedrale”. Uokolo glumci s tekstovima u ruci. Jedino redatelj nema teksta jer on već odavno zna čitav tekst napamet.

– Ti, Zoa, ulaziš u svoj novi stan. Na devetom katu. Ti si sretna, uzbuđena, prvi put u životu imaš svoj stan… Znaš već kako je to!

Odgovor glumice Zoe je hladan i miran: – Nemam pojma kako je to.

Redatelj je već malo stišao uzbuđenje: – No, dobro, uglavnom, ulaziš u jednu prostoriju koju nikad prije nisi vidjela. Ogledavaš se radoznalo…

– A gdje ostavljam kovčeg?

Redatelj nešto proguta i mirno nastavlja: – Kovčeg nije sad bitan… Bitno je da se na tvom licu vidi…

Na Zoinom licu se ne vidi gotovo ništa, osim krajnje mrzovolje.

– No, dobro, molim, uđi…

Zoa ulazi. Redatelj: – Ma ne kroz prozor!

– A ovo je prozor?

– Ondje su ti vrata.

Zoa ulazi kroz “vrata”. U ruci drži svoj tekst, on predstavlja “kovčeg”. Napravi nekoliko koraka, stane…

– Izvrsno, Zoa, sad još samo malo čuđenja…

– Da, ali što ću s kovčegom?

– Tu ga ostavi…

Javlja se glumac Vlado: – Oprostite, ali ja moram, tako je barem dogovoreno, ja moram uletjeti unutra i odmah početi razgledavati strop.

– Da, pa?

– Popiknut ću se, blago rečeno, o taj kovčeg ako ga Zoa ostavi ovdje…

Da bi smirio živce, redatelj daje pet minuta odmora. “Čik-pauza” s napomenom da se nitko ne udaljava. Dok ostali nezainteresirano puše, redatelj i glumac Vlado razmatraju kako se sve može ući na scenu, a da se pritom nitko ne spotakne o taj, recimo otvoreno, “prokleti kovčeg”.

Sve je dogovoreno. Možemo dalje.

– Dakle, Zoa… Pa gdje je Zoa?

– Otišla je dolje popiti kavu.

Po Zou odlazi glumac Vlado. Nakon (otprilike) pet minuta dolazi Zoa, široko se osmjehujući, i postavlja sasvim prirodno pitanje:

– Mene netko treba? Već?

– Mi bismo nastavili probu.

– No, dobro, što još čekamo?

Redatelj je u dilemi bi li pojeo zapaljenu cigaretu ili bi ljupku Zou izbacio kroz prozor. Ali on neće učiniti ništa od toga. Naoko sasvim mirno on predlaže:

– Zoa, ti ulaziš, a Vlado… Gdje je Vlado?

– Kako gdje je Vlado?! Pa Vlado je dolje! Ne? Vi ste ga poslali…

Od straha da mu i idući ne ostane “dolje” (a to će reći u teatarskom bifeu), redatelj odluči preskočiti tu scenu. Na svu sreću, u svakom komadu ima toliko scena koje se još moraju isprobati, da s tim nema nikakvih problema. Ali problem počinje od trenutka kad redatelj kaže:

– Dobro, prijeđimo na treću scenu drugog čina. Marija, Edo i Božo…

Iz udaljenog kuta pokusne dvorane dolazi Božo; istina, nije mu baš potpuno pravo što ga upravo u ovom trenutku uznemiruju, jer on sastavlja kombinaciju za Sportsku prognozu, ali kad se već mora…

– A Marija, gdje je Marija?

Mariju nitko nije vidio još od prekjučer kad je imala predstavu.

– A Edo, gdje je Edo?

Edo je u teatarskom bifeu. Pije kavu i igra šah. Ima zlobnika koji tvrde da on bolje igra šah nego što glumi, ali to su zlobnici i njihove tvrdnje.

Redatelju ne preostaje drugo nego…

– Dakle, Zoa, kad ste već ovdje uđite i… od vašeg ulaska…

U idućih desetak minuta Zoa ulazi i izlazi, izlazi i ulazi, čudi se, divi, uzbuđena je, nervozna. Tako obično nastanu čudesne scene, koje će kasnije svi pohvaliti kao uzor savjesnog i preciznog rada.

>> 4. Spasimo što se još može spasiti, ili generalne probe