Uhvaćen u mrežu

Komedija

Nova komedija poznatoga engleskoga komediografa, redatelja i glumca Raya Cooneyja, u biti nastavak je poznate svjetske uspješnice Kidaj od svoje žene (Run For Your Wife), izvedene i u našem kazalištu, s velikim uspjehom i velikim brojem repriza.

Priča o taksistu Smithu, koji živi istovremeno u dva braka, boraveći prema okolnostima sad kod jedne, sad kod druge žene, u dva dovoljno udaljena stana, u dvije različite četvrti grada. Od prve je zgode proteklo osamnaest godina, ništa se nije promijenilo, osim što nestašni Smith sada ima sa svakom ženom po jedno odraslo dijete: s Barbarom sina Gavina, a s Mary kćer Vicki. I tko zna kako bi dugo ta njegova dvobračna idila trajala, da mu račune nije pomrsila sveprisutna – tehnika: njegova su se djeca, Gavin i Vicki, upoznala preko interneta i među njima se pomalo, ali opasno počne, posve prirodno, razvijati navika, pa privlačnost i radoznalost, pa – ljubav!

Smith to slučajno saznaje i uspaničari se, naravno, u strahu od mogućega incesta! Traži pomoć od Stanleya, podstanara kod Mary, koji se sprema sa senilnim ocem na ljetovanje. Sve kreće naopako, Gavin i Vicki, koji se još nisu osobno upoznali, spremaju se za susret, a Smith i Stanley pokušavaju taj susret očajnički spriječiti. Ali, na nesreću – bez uspjeha. No, do neželjenoga incesta ipak ne dolazi, jednostavno zato što nije samo Smith bio – nestašan! Da ne otkrivamo baš sve?!

Ray Cooney počeo je raditi u kazalištu kao mladić 1946. godine. Usavršavao je glumačko umijeće u brojnim družinama i raznovrsnim ulogama, a diplomirao je glumu 1956. Ubrzo je počeo i pisati, što sam, što sa suradnicima (Hilton, Chapman…), te režirati, ostvarivši na ovaj ili onaj način u grozničavu i višestrukom djelovanju, nekoliko desetina predstava. Godine 1983. osnovao je vlastito kazalište, Theatre of Comedy Company. Hrvatskom je gledateljstvu dobro poznat, prvenstveno po predstavama Gradskog kazališta Komedija – Kidaj od svoje žene (Run for Your Wife; 1990.), Luda noć u Hotelu President (Out of Order; 1993.) i Luda lova (Funny Money; 1997.).

Uhvaćen u mrežu izravni je nastavak komedije Kidaj od svoje žene: londonski taksist John Smith i nakon 18 godina vodi lagodan dvostruki život, samo što sad ima dvoje djece. Sa ženom Mary, u Wimbledonu, kćer Vicki, a sa ženom Barbarom, u Strethamu, sina Gavina. I tko zna do kada bi to i kako trajalo, da se u njegov život nije upleo slučaj: njegova djeca Vicki i Gavin upoznaju se preko interneta, dopisuju se i bezazleno zabavljaju. Ali kad uslijedi i moguć sastanak i kad bezbrižni otac sve sazna, prestravljuje ga pomisao na opasnost prisnije veze, ljubavi, ili čak i … veće nevolje. U panici traži pomoć podstanara i prijatelja Stanleya – i ludnica počinje!

Stroži bi kritičari, možda čak i s pravom, mogli osporiti neke odlike poznatoga komediografa, čija se komika nastavlja na tradiciju vodvilja i “lake” komedije (Labiche, Feydeau…), koji podjednako očarava kazališta, gledatelje i glumce, ali Cooney možda baš u ovoj komediji nije samo neodoljivo smiješan i zabavan, u kazališnom smislu vrtoglavo zaigran i zapetljan u neumoljivom i logičnom slijedu događanja.

Ali, u ovoj bismo naoko lakoj komediji mogli naslutiti i određenu ozbiljnost, pa čak i oporo upozorenje: svijet je možda ipak pretjerao u lakomislenom i površno lagodnom življenju. Naime, prvotna kazališna dosjetka iz komedije Kidaj od svoje žene, koja pred gledateljstvom teče istovremeno u dva navlas jednaka stana, ovdje je postala još znakovitija: ona ne govori samo o jednakom fizičkom prostoru, već o jednakom duhovnom prostoru junaka. O istovjetnim reakcijama, o prihvaćanju privida kao stvarnosti. U tom je smislu znakovit i naslov – Uhvaćen u mrežu. Nije u mrežu uhvaćen samo jedan od tisuća Johnova Smitha, tamo negdje, u Londonu, nego svi mi. I ne samo u jednu mrežu. Čovjekov je prostor, dakle i njegov duh, premrežen svim i svačim: tehnikom, prometom, medijima… Mogli bismo dakle reći da ova vedra komedija govori i o gubitku čovjekova osobnog, a i društvenog identiteta. Komformizam dramskih osoba (onih starijih) postaje pomalo otužan, praznjikav, u krajnosti – besmislen. Na njihovu sreću, kazna koja ih stiže za naoko sitne nepodopštine i slabosti samo je – neodoljiv smijeh gotovo uvijek punih kazališnih gledališta.

autor: Ray Cooney 
redatelj: Vladimir Gerić 
scenograf: Vladimir Gerić 
kostimografkinja: Ivana Bakal 
nastupaju: Ronald Žlabur (Gavin Smith), Ana Kraljević (Vicki Smith), Jasna Palić Picukarić (Barbara Smith), Dubravka Ostojić (Mary Smith), Damir Lončar (John Smith), Dražen Čuček (Stanley Gardner), Davor Svedružić (Tata)

Predstava je primjerena za sve uzraste.
Premijera: 5. veljače 2006.
Pune cijene ulaznica: 50, 40, 30 kuna.
Trajanje: oko 135 minuta (stanka uključena).