MANDRAGOLA

Niccolò Machiavelli: MANDRAGOLA, komedija

Prema prijevodu Ive Frangeša

 

Redatelj: Zoran Mužić

Dramaturginja: Petra Mrduljaš

Scenograf: Tomislav Ruszkowski

Kostimografkinje: Elvira Ulip i Eva Karakaš Bedrina

Autor glazbe: Mate Matišić

 

Uloge:

CALLIMACO: Fabijan Pavao Medvešek

SIRO, njegov sluga: Ronald Žlabur

MESSER NICIA: Davor Svedružić

LIGURIO: Ivan Magud

SOSTRATA: Dubravka Ostojić

FRA TIMOTEO: Goran Malus

LUCREZIA: Dajana Čuljak

 

Inspicijentica: Dijana Dajčić

Šaptačica: Stela Žingerlin

Premijera: prosinac 2020.

 

Niccolò Machiavelli: Mandragola

Isključen iz političkoga života, Machiavelli je napisao svoju jedinu komediju početkom šesnaestoga stoljeća u Firenci. Machiavellijeva Mandragola smatra se prvom modernom komedijom u razdoblju renesanse, jer se autor odriče tada uobičajenih antičkih predložaka i na pozornicu izvodi svoje sugrađane i suvremenike. Mladi Callimaco žudi za prelijepom Lucrezijom, kreposnom suprugom bogatoga i staroga Niccije. Niccia, pak, najviše od svega čezne za sinom i nasljednikom te je za to spreman učiniti ama baš sve. Gramzljivi dodvorica Ligurio pomoći će Callimacu da zavara Nicciju kako bi se mladi zaljubljenik uspio zavući u Lucrezijin krevet, a Ligurio spremiti koji novčić u džep. Svi likovi uprijet će se da poljuljaju Lucrezijinu naizgled nesalomljivu krijepost, koja će se pokazati itekako slomljivom.

Machiavelli se u ovoj ciničnoj komediji obračunava sa svojim sugrađanima izvrgavajući ruglu njihovu gramzljivost, lažljivost i pohotljivost. Autoru ništa ljudsko nije strano pa tako ni ovi ovozemaljski porivi koji pokreću njegove likove, ali mu je zato itekako stalo da raskrinka licemjerje kojim ih prikrivaju. U tome nitko nije pošteđen – ni ugledni pravnici, ni svećenici, ni mladi zaljubljenici.

Premda nas čak pola tisućljeća dijeli od Machiavellijeve Firence, svježina i britkost ove komedije nije nimalo izblijedjela tako da će jamačno i zagrebačka publika na početku trećeg tisućljeća prepoznati u njoj vječne mračne tajne ljudske duše i postaviti si pravo makjavelijansko pitanje – opravdava li cilj doista sva sredstva?